שקיפות- זכות ציבור הדיירים לדעת!

"המחטא הטוב ביותר הוא קרני השמש"

ועד הבית הינו נבחר ציבור לכל דבר ועניין. מדובר אומנם בציבור קטן יחסית, אך אין לשכוח כי הנבחר לוועד מייצג ופועל בשמם של כל דיירי הבניין.

אם נחשוב על זה, בניין הוא היחידה הקטנה ביותר שמחייבת ע"פ חוק נציגות מובילה. על פניו, מקובל לחשוב שניהול יחידה קטנה כבניין הינו פשוט, אך כידוע, במיקרוקוסמוס הישראלי, את הערך "פשוט" קשה למצוא במילון. כמספר הדיירים מספר הדעות ויש לא מעט נתונים שיש לתעד ולעקוב אחריהם על מנת לשמור על מנהל תקין, לדוגמא: נתוני הגביה מהדיירים,קבלות מנותני שירותים, פרוטוקולים של ישיבות והצבעות שבוצעו ועוד.

הרוב המכריע של ועדי הבתים בישראל מנהל את בסיס הנתונים ברשימות (מחברת, דפים וכו') והמתקדמים מביניהם מעלה את הנתונים על טבלאות אקסל במחשב. בשתי הדרכים המקובלות, במקרה הטוב, הסדר נשמר אך עדיין, מרכיב חשוב ועיקרי להתנהלות תקינה חסר, מאחר והנתונים נגישים רק לוועד עצמו, ואילו השקיפות לדיירים האחרים לא קיימת וחבל! היעדר שקיפות משמעותה פתח לסימני שאלה ולחשדנות מצד הדיירים, מתיחות מיותרת ולעיתים קרובות מערימה קשיים על
הוועד ומתסכלת אותו מאחר ואינו מקבל תמיכה ושיתוף פעולה מכלל הדיירים. למעשה, תוצאות היעדר השקיפות היא אחת הסיבות לתופעה המוכרת של סירוב מרבית הדיירים בבניין לשאת בנטל החברות בוועד.

שקוף – מתוך מילון אבן שושן:

  1. חדיר לאור, המעביר דרכו את קרני האור, הזכוכית שקופה.
  2. בהשאלה: בהיר, ברור, שכוונתו נראית בבירור, מטרתו של האיש הייתה שקופה בתכלית

שקיפות מנהלתית – כהגדרתה בויקיפדיה: מתארת התנהלות של ארגון בצורה כזו המאפשרת גישה למאגרי מידע של הארגון, כגון: התנהלות פיננסית, פרוטוקולים, סטטיסטיקות, תקנות וחוקים, מיזכרים, ישיבות פתוחות ודרכי פעולה. השקיפות יכולה להתבטא בעוצמות שונות, למשל ייתכן שרק לחברי/עובדי הארגון תהיה גישה לכל או לחלק ממאגרי המידע, וייתכן שגם לאנשים מחוץ לארגון תהיה גישה לכל או לחלק מהמידע. כמו כן משך הזמן שבו מידע נשאר מפורסם יכול להישתנות.
השימוש במילה שקיפות מתקשר בדרך כלל לפתיחות, ללקיחת אחריות, לתקשורתיות, לביקורת עצמית ולחוק חופש המידע.

שקיפות משחררת ארגון מחשדות בהתנהלות לא כשרה. לדוגמה, ישנן הרבה עמותות רשומות אשר מפרסמות את הדו"חות הפיננסיים שלהן על מנת להגביר את אמון התורמים להן. השקיפות מאפשרת ליותר אנשים להיחשף להתנהלות הארגון ובכך היא מאפשרת יותר ביקורת בונה.

בפוליטיקה, שקיפות היא אמצעי למאבק בשחיתות שלטונית, ולשמירה על אמינותם של נבחרי הציבור. כאשר ישיבות הממשלה פתוחות לתקשורת, כאשר התקציב זמין לקריאה על ידי הציבור, כאשר חוקים, תקנות והחלטות פתוחים לדיון ציבורי, הממשל נתפס כשקוף, וקטנים הסיכויים לניצול לרעה של סמכויות הממשלה.

ביומו הראשון בתפקיד, נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, הוציא מזכר, בו הצהיר על מחויבות חסרת תקדים של ממשלו לפתיחות ולשקיפות הממשל. דוגמה ליישום מדיניות זו הוא אתר data.gov שמספק נגישות ציבורית למסמכים ומידע ממשלתי.

בישראל, פיתחה סיעת האופוזיציה בעיריית תל אביב, "עיר לכולנו", את ה"תקציבולטור", תוכנה שמאפשרת לתושבים ולחפש לאתר ולבחון נתונים בתקציב העירייה, וכך הגדילה את השקיפות של עיריית תל אביב כלפי תושביה.

חוק חופש המידע נחקק על ידי הכנסת במאי 1998 ונכנס לתוקפו במאי 1999. החוק בא להנהיג בישראל את מהפכת השקיפות באשר לפעולות הרשויות הציבוריות. בהכרת החוק בזכותם החוקית של אזרחי ישראל ותושביה לקבל מהרשויות מידע בעל אופי ציבורי, פתח החוק פרק חדש במשפט הציבורי בישראל. חוק זה מהווה נדבך לחופש הביטוי ומרכיב של זכות הציבור לדעת, שכןעל מנת להביע דעות ולפרסם מידע חייבת להתקיים בפני הציבור הזכות לגישה למקורות מידע הנמצאים
בידי הרשויות. ללא זרימה חופשית של מידע, לא יוכל הממשל הדמוקרטי במדינה לשמור על ציביונו, ואולי אף על קיומו (לעניין זה כדאי להביט בשכנינו ולהבין כיצד קידמה הטכנולוגיה מעודדת השקיפות את הבשלת השינוי בדעת הקהל שהובילה למהפיכות האחרונות).

אם כך, ניתן להגיד שהשקיפות היא חלק בלתי נפרד מאחריות הוועד, ועליו להבין כי על מנת להיות נבחר ציבור אחראי ולהניע שינויים ברמת הבניין, יש לשקף את הפעילות המתבצעת גם כלפי חוץ.

תנאי בסיסי המאפשר לוועד לרכוש ולשמר את אמון הדיירים, ולהחזיק את "האצבע על הדופק" על מנת לחוש בכל בעיה המתעוררת מוקדם ככל האפשר, היא קיום שיתוף ודיאלוג קבוע עם הדיירים.
התוצר של תהליך הדיאלוג הוא הדיווח החברתי, שהתגובות עליו פותחות מעגל חדש. הדיווח מתאפיין בשקיפות המקנה למדווח אמינות ומציגה בפני הדייר תמונה מאוזנת של המצב – הצגת ההישגים ונקודות החוזק, אך גם הצפת הכשלים והבעיות.

אתר דיירים http://www.Dayarim.co.i הוקם בשנת 2008 מתוך ניסיון אישי, רצון ושאיפה לייצר שקיפות בהתנהלות וועד הבית שגרו בו המייסדים באותה תקופה. חשדותיהם באי סדרים מסוימים ללא כל אפשרות בדיקה, הביאה אותם לייצר ממשק שיאפשר לכלל הדיירים בבניין לצפות בדוחות הכספיים של הבניין ולדווח על כל תקלה רלוונטית. ועד הבית המכהן נרתם כולו לעניין והחל להזין את הנתונים במערכת. מרגע שכל הדיירים היו מעורבים, לאט לאט האווירה בבניין השתנתה והפכה
ממנוכרת וחשדנית למשותפת ונעימה מאד.

אתר דיירים http://www.dayarim.co.il הוקם על מנת לתת פתרון כולל אינטרנטי לניהול ועד הבית תוך שקיפות מלאה לדיירים. נכון להיום רשומים באתר למעלה מ-1,700 וועדי בתים הכוללים כ-40,000 דיירים. האתר מאפשר לכל בניין לפתוח "אתר בית" משלו, כאשר לכל דייר יש שם משתמש וסיסמה המאפשרים לו גישה לצפייה בנתוני הבניין שלו. הגזבר או וועד הבית יכולים לשנות ולעדכן נתונים.

האתר עובד בדומה לפייסבוק עם התראות למייל האישי של הדיירים במגוון תחומים כך שאין צורך להיכנס לאתר על בסיס יומי כדי להיות מעודכן בנעשה בבניין. כל דייר יכול לעדכן על תקלה בבניין ובאפשרות הדיירים לעקוב אחר סטאטוס הטיפול בה. ניתן להשתמש בממשק הצבעות וירטואליות המאפשר לקבל החלטות בבניין ללא צורך לכנס את כולם (וכך נחסך גם תקציב הכיבוד…).
האתר מאפשר לעקוב אחר גביית מיסי הוועד וההוצאות הכרוכות בתפעול הבניין. כמו כן, ניתן להוציא בלחיצת כפתור מספר דוחות אוטומטיים: פילוח הוצאות, דוח תקופתי ותזרים מזומנים לניהול נכון של התקציב. באפשרות הדיירים לנהל לוחות זמנים של חדרי דיירים/אירועים בצורה נוחה. הגולשים באתר נהנים מפינת מומחה עם כתבות קשורות ומאמרים רלוונטיים של אנשי מקצוע מובילים בתחומם והדיירים נהנים מתמיכה טכנית ברוב שעות היממה וגם תמיכה טלפונית במקרה הצורך.


דיירים אונליין – המערכת המתקדמת בישראל לניהול ועדי בתים, 
למידע נוסף צרו קשר: sales@dayarim.co.il

כתיבת תגובה